Oppdag Berger

Berger historielags aktiviteter og arrangementer i 2024

Her finner du samlet oversikt over aktiviteter og arrangementer på Berger i 2024. Brosjyren er et samarbeid mellom foreninger, lag og andre engasjerte på Berger, hvor også Berger historielag er med.

Tur-O 2024 har poster på plasser med historie!

Nå har du mulighet til å finne veien til der flyslippet skjedde under krigen, eller hvor folk pleide å tilbringe påsken på 1960-tallet.

Samarbeid med Berger og Svelvik O-lag har gjort det mulig!

Turorienteringskart er tilgjengelig i Fossekleiva eller på Kiwi Bjørnstad i Svelvik sentrum fra senest 1.mai.

Se mer informasjon på https://turo.no/Svelvik. Her kan man kjøpe turer og registrere poster. Høgås-kartet med de historiske postene er priset lavere, da de synes det hadde vært gøy å tiltrekke seg noen nye deltakere.

Guidet tur på Sand og Berger

Fredag 24.mai kl.11.00 fra butikken på Sand

Dette er en tur hvor man blir kjent med Bergers historie. Turen går fra butikken på Sand, ned til stranda, langs kyststien og til Berger. Så blir det en runde på Berger før turen avsluttes i Fossekleiva, hvor Café Jebsen er åpen.

Ta med mat og drikke, for rast underveis.

Turen arrangeres i samarbeid med DNT Drammen (Den norske turistforening)

Vandring til “Slippet”

Tegnet av Finn Aaserud 1945

Søndag 2.juni kl.12.00 fra Fossekleiva

Hør den dramatiske historien om Milorg, som tok imot containere med våpen og ammunisjon under 2.verdenskrig.

Vandringen følger ruta Milorg brukte til slipp-plassen (syd for Høgås), og ender ved «Løvegapet» (ved gangbrua ved Bergeråsen).

Ta med niste og drikke.

Litt lang og krevende tur.

Flaggermus-safari

Fredag 16.august kl.19.00 fra Fossekleiva

Flaggermuseksperter (zoodenter fra Ås) blir med og leter, fra Fossekleiva til Marsvalldammen. Kanskje ser vi flere typer flaggermus?

Spennende historier og opplevelser underveis!

Ta med lommelykt!

Lagt opp for barn, men passer for alle!

Turen arrangeres i samarbeid med Barnas turlag, Svelvik

Kulturminnedagene

En gang mellom 31.august og 8.september

Arrangementet er under planlegging

Kveldstur til “Damms drøm”

Her ville Rachel og Hugo Damm bo

Fredag 20.september kl.18.00

Oppmøte ved gangbrua ved Bergeråsen.

Dette er en kort tur til toppen av Blodstien, hvor du får høre om Damms drøm og historien til stien.

Det blir bål, og kanskje får vi oppfylt Damms drøm?

Ta med lommelykt og noe å grille.

Lagt opp for barn, men passer for alle!

Turen arrangeres i samarbeid med Barnas turlag og Fossekleiva kultursenter

Berger opp og fram

Torsdag 17.oktober kl.18.00 i Fossekleiva

Alle på Berger inviteres til Fossekleiva for å få vite hva som skjer, og for å komme med innspill til aktiviteter på Berger i 2025!

Lag og foreninger stiller med stand, og historielaget er med!

Det blir litt underholdning og Cafe Jebsen holder åpent.

Det er en fin anledning til å bli kjent med alt som rører seg på Berger.

Temakveld om familien Bullen

Torsdag 14.november kl.18.00 i Café Jebsen, Fossekleiva

Her får du høre historien om West Bullen som kom fra England til Berger da tekstilindustrien startet, og hans etterkommere.

Café Jebsen holder åpent.